Zaloguj się

Most Poniatowskiego (wcześniej Most Mikołajewski, Nowy III most) – zbudowany w latach 1904-14 most przez Wisłę w Warszawie, wtedy tzw. III most.

Razem z mostem zbudowano 700 metrowy wiadukt nad Powiślem, będący przedłużeniem Alei Jerozolimskich.

Most powstał w latach 1905-1913 wg projektu inż. Mieczysława Marszewskiego i Wacława Paszkowskiego, autorem architektury mostu i wiaduktu był zaś Stefan Szyller (twórca bramy Uniwersytetu Warszawskiego i budynków Politechniki Warszawskiej).

Nawiązujące do architektury renesansu wieże i pawilony wiaduktu i mostu powstały około 1912 r. według projektu Stefana Szyllera.

Trasa mostowa wraz z dojazdami, nie licząc wałów ochronnych, wyniosła 3542 metrów, w tym 506 m długości mostu i wiadukt o długości 700 m. Most o ośmiu przęsłach stalowych, wspartych na kamiennych filarach otwarto 6 stycznia 1914 roku.

W 1915 wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie wysadziły górne części 2 filarów. Ułożony w 1916 prowizoryczny pomost drewniany szybko spłonął. Most odbudowano w latach 1921-26. W tym roku podczas Zamachu Majowego na moście doszło do historycznego spotkania pomiędzy marszałkiem Józefem Piłsudskim a prezydentem Stanisławem Wojciechowskim.

Ponownie most został zniszczony przez Niemców w 1944 – zniszczona została góra 3 filarów, w wyniku czego zapadły się 4 przęsła. Odbudowany według projektu konstrukcyjnego Stanisława Hempla, został oddany do użytku 22 lipca 1946. W 1949 pod kierownictwem inż. Tadeusza Chylińskiego z Instytutu Lotnictwa, przeprowadzono badania tensometryczne naprężeń w konstrukcji przęseł mostu. Niestety po odbudowie most stracił sporo ze swojego charakteru. Przedwojenną ozdobną balustradę zastąpiono prostym „parkanem” stalowym. Nie odbudowano też kilku kamiennych ławek, które stały na filarach mostu. Inna jest też konstrukcja samych przęseł. Szczątki oryginalnych ławek do dzisiaj leżą w wiślanym nurcie i można je zobaczyć przy niskim stanie wody.

W latach 1963-66 most został poszerzony, wydzielono torowisko tramwajowe oraz zbudowano drugą łącznicę z Wisłostradą na zachodnim brzegu rzeki. Dzięki temu powstał specyficzny układ zjazdów i wjazdów po lewej stronie – przypominający z lotu ptaka trzy koła.

W trakcie kolejnego remontu w latach 1985-90 dobudowano drugą łącznicę po stronie praskiej (z Wałem Miedzeszyńskim), oraz podniesiono torowisko tramwajowe. Na czas tego remontu w pobliżu mostu powstał Most Syreny.

W latach 2004-2005 wyremontowano wszystkie wieżyczki na moście.

Odnowiono neorenesansowe wieżyczki i pawilony na wiadukcie doń prowadzącym. Przy okazji tego remontu na wieżyczkę przy Muzeum Wojska Polskiego powrócił wykuty w kamieniu kartusz herbowy z wizerunkiem syreny. Został on zdemontowany podczas remontu w latach 80.

Warszawskie Centrum Informacji Turystycznej
pl. Zamkowy 1/13;

00-262 WARSZAWA
tel./fax (0-22) 635 18 81; fax 635 18 81
wcit.ag.mufa@supermedia.pl

Źródło opisu: pl.wikipedia.org
Źródło zdjęć: commons.wikimedia.org
Dodane: 2008-02-22 20:14:27 przez Gorroz

Lokalizacja

Komentarze (3)

0.0 z 5.0
Ocena ogólna 0.0
  • sawka
    31 marca 2011 at 12:51

    zabytek – nawiązująca do architektury renesansu wieża mostu wzniesiona około 1912 r. według projektu Stefana Szyllera nadal stoi uszkodzona od uderzenia pioruna ! …nie została naprawiona 🙁

    Pomocna recenzja
  • Warsaffka
    7 kwietnia 2010 at 12:35

    Uderzył w most pierwszy piorun w historii mostu Poniatowskiego. Wieże mostu Poniatowskiego nie mają odgromników. Wyszło to na jaw, gdy piorun uszkodził jedną z wież mostu.

    Pomocna recenzja
  • heban
    9 września 2009 at 20:50

    ładnie podświetlony

    Pomocna recenzja

Dodaj Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ocena ogólna