Zaloguj się

Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewski Filharmonie, Kultura i sztuka

Libelta 16, Bydgoszcz

FILHARMONIA POMORSKA im. IGNACEGO JANA PADEREWSKIEGO W BYDGOSZCZY, zaliczana jest dziś do czołowych instytucji muzycznych kraju. Posiada dwa etatowe zespoły artystyczne. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej powstała w 1946, a swym rodowodem sięga okresu międzywojennego i istniejącej wówczas Miejskiej Orkiestry Symfonicznej, zaś Capella Bydgostiesis pro Musica Antiqua, powstała w 1962 i była jednym z pierwszych w kraju zespołów prezentujących muzykę dawną na instrumentach z epoki i ich kopiach. Niezwykle istotną datą w ponad półwiecznej historii Filharmonii Pomorskiej jest 16 listopada 1958, kiedy to odbył się pierwszy koncert w nowo wzniesionej, niezwykle reprezentacyjnej siedzibie Filharmonii. Gmach, wybudowany staraniem wieloletniego dyrektora Filharmonii Andrzeja Szwalbego, posiada salę koncertową na 880 miejsc z genialną, słynną w świecie akustyką, salę kameralną na 150 miejsc i foyer koncertowe. Na przestrzennej estradzie sali koncertowej, mieszczącej wielką orkiestrę i chór, znajdują się 47-głosowe mechaniczne organy wybudowane przez firmę Rieger-Kloss z Krnova (Czechy). We foyer głównym i holach bocznych podziwiać można jedyne w Polsce bogate zbiory filharmoniczne portretów rzeźbiarskich słynnych kompozytorów oraz unikatowe gobeliny tkane na zamówienie Filharmonii. Szczególne miejsce w tej kolekcji zajmuje cykl gobelinów Kwartet zapustny Tadeusza Brzozowskiego, jednego z najwybitniejszych polskich kolorystów. Poczesne miejsce zajmuje również kolekcja malarstwa z pracami, między innymi Zdzisława Beksińskiego, Jerzego Nowosielskiego, Jana Tarasina.

Działalność artystyczna Filharmonii Pomorskiej to koncerty symfoniczne, kameralne oraz liczne recitale najwybitniejszych wirtuozów z całego świata. Zespoły artystyczne FP mają na swym koncie liczne nagranie płytowe oraz tournée zagraniczne, specjalnie dla nich pisane są kompozycje, bowiem udziałem zarówno OSFP, jak i Capelli Bydgostiensis są światowe prawykonania dzieł takich kompozytorów, jak: Górecki, Kilar, Schaeffer, Twardowski czy Penherski. Od 1958 prowadzona jest również szeroka działalność edukacyjna wśród dzieci i młodzieży. W ciągu każdego roku organizowanych jest ok. 1300 audycji i koncertów umuzykalniających dla prawie 300 tysięcy młodych słuchaczy. Niezwykle ważną rolę w działalności artystycznej Filharmonii Pomorskiej zajmują dwa festiwale: organizowane od 1963 Bydgoskie Festiwale Muzyczne oraz Międzynarodowe Festiwale Musica Antiqua Europae Orientalis (odbywające się od 1966 w cyklu trzyletnim), połączone z kongresami muzykologicznym i slawistycznym. Festiwal MAEO odgrywa ogromną rolę kulturoznawczą, jest niezwykle cenną płaszczyzną wymiany myśli między naukowcami i artystami Wschodu oraz Zachodu. Kongresy muzykologiczny i slawistyczny skupiają przedstawicieli ponad 50 najprężniejszych ośrodków uniwersyteckich świata od Waszyngtonu po Moskwę. Celem zarówno Kongresu, jak i Festiwalu jest odnajdywanie wspólnych korzeni kulturowych Starego Kontynentu. Prezentowane podczas Festiwalu MAEO dawne dzieła muzyczne, pochodzące z krajów Europy Środkowej, Wschodniej i Bizancjum są zjawiskiem unikatowym, niespotykanym w świecie w tak szerokiej formie.

W ponad 50-letniej historii Filharmonii Pomorskiej odnotowywane są wielkie wydarzenia artystyczne z udziałem zarówno etatowych zespołów FP, jak i zapraszanych. Bezprecedensowymi stały się występy światowych sław. Na bydgoskiej estradzie gościli: Artur Rubinstein, Benjamin Britten, Karol Małcużyński, Luciano Pavarotti, Peter Pears, Shlomo Mintz, Leila Josefowicz, Sarah Chang, Ryszard Karczykowski, Aleksiej Sułtanov, Garrick Ohlsson, Nelson Goerner, Jeffrey Swann, Mischa Maisky, Kevin Kenner, Kurt Masur, Kazimierz Kord, Jerzy Maksymiuk, Antoni Wit i inni, których nie sposób wymienić. Wspomnieć należy także o znakomitych zespołach, jak: Orkiestra Symfoniczna Radia BBC, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, The King?s Singers, The Tallis Scholars, Westminster Abbey Choir, Academy of St. Martin in the Fields. Dzięki współczesnej technice, korzystający z poczty elektronicznej melomani z najdalszych zakątków Polski mogli na te koncerty rezerwować bilety. Występy takich znakomitości mogą się odbywać dzięki życzliwości wielu sponsorów. Filharmonia Pomorska, korzystając z wypracowanego przez ponad pół wieku swej działalności niekłamanego prestiżu, pozyskuje wciąż nowych mecenasów.

Znakomite warunki akustyczne sali koncertowej wykorzystywane są do licznych nagrań muzycznych, realizacji których podejmują się profesjonalne wydawnictwa. Powstałe tutaj krążki CD wielokrotnie były premiowane przez polski przemysł fonograficzny prestiżowymi nagrodami Fryderyk. W tej sali zrealizowano również pierwszą polską, pokrytą 24-karatowym złotem płytę audiofilską. Gmach Filharmonii Pomorskiej jest również miejscem licznych kongresów i sympozjów, organizowanych przez uczelnie, banki, wielkie korporacje i firmy. We wspaniałych wnętrzach spotykają się artyści, politycy, ludzie świata biznesu i elita intelektualna. Instytucja i jej zespoły artystyczne biorą czynny udział w wydarzeniach o znaczeniu historycznym zarówno dla miasta, regionu, jak i kraju. W 1999 Filharmonia zrealizowała szereg koncertów w 150. rocznicę śmierci Fryderyka Chopina z udziałem najwybitniejszych pianistów świata. W ponad pięćdziesięcioletniej historii Filharmonii Pomorskiej jednym z najważniejszych, obfitujących w znaczące wydarzenia artystyczne, pozostanie rok 2001, na mocy Uchwały Sejmu RP, z dnia 7 grudnia 2000, ogłoszony Rokiem Paderewskiego. W 140. rocznicę urodzin Mistrza Paderewskiego i 60. rocznicę jego śmierci Filharmonia była jednym z pierwszych inicjatorów tejże Uchwały. Tu też odbyło się szereg koncertów włączonych w ogólnopolskie obchody Roku Paderewskiego. Wśród nich do najważniejszych zaliczyć należy: koncert inaugurujący obchody, który odbył się 16 lutego 2000 oraz wrześniową, 39. edycję Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego, poświęconą twórczości Mistrza. Ważnym elementem Festiwalu była również sesja naukowa ?Twórczość i Pianistyka Paderewskiego w kontekście epoki? przygotowana wespół z Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Dzięki ścisłej współpracy z mediami zarówno publicznymi, jak i komercyjnymi, nasza oferta dociera do mieszkańców całej Polski Północnej. Działania marketingowe obejmują jednak przede wszystkim Region Pomorza i Kujaw. Korzystając z dobrodziejstw współczesnych metod komunikacji, takich jak internet czy przekazy teletekstowe, z działalnością zapoznać się mogą wszyscy odbiorcy 2 programu Telewizji Polskiej czy internauci na całym świecie.
.
Filharmonia współprowadzona jest przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

E-mail: musica@musica.pl
Fax: 3210752
Telefon: 52 3210467
WWW: www.musica.pl

Źródło opisu: www.musica.pl
Źródło zdjęć: www.musica.pl
Dodane: 2008-02-24 11:30:59 przez Rafa

Lokalizacja

Komentarz (1)

0.0 z 5.0
Ocena ogólna 0.0
  • szlipol
    11 lutego 2011 at 20:30

    Bardzo wyczerpujący opis. Uznanie dla autora.

    Pomocna recenzja

Dodaj Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ocena ogólna