Zaloguj się

Powstanie Muzeum związane jest z zorganizowaniem w 1964 roku przez Aeroklub Krakowski wielkiej Wystawy Lotniczej na terenie byłego lotniska Rakowice-Czyżyny. W związku z tym do Krakowa od 1963 roku zaczęto zwozić eksponaty lotnicze, które były już wcześniej, od zakończenia działań wojennych, gromadzone z myślą o przyszłym muzeum lotnictwa. Z jego organizacją po zakończeniu drugiej wojny światowej były wielkie kłopoty z uwagi na małe zainteresowanie tym tematem odpowiednich władz. Dopiero warunki stworzone dla tych zbiorów w Krakowie, pozwoliły na realizację tego zamierzenia.

Eksponaty lotnicze przewiezione do Krakowa w większości były w złym stanie technicznym, nie pozwalającym na ich prezentację.

Po zakończeniu wystawy lotniczej w 1964 roku, w oparciu o zgromadzone zbiory, powstaje Ośrodek Ekspozycji Sprzętu Lotniczego przy Aeroklubie Krakowskim. Był on w dalszym ciągu wzbogacany eksponatami.

W 1967 roku Ośrodek został przejęty przez Naczelną Organizację Techniczną i nazwany „Muzeum Lotnictwa”.

Rok 1971 był bardzo ważny dla dalszego istnienia Muzeum i wzrostu jego rangi. Przeszło ono pod Ministerstwo Komunikacji i uzyskało statut nadający mu nową osobowość prawną.

Muzeum zajmuje mały fragment terenu i część obiektów dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny.

Było to jedno z najstarszych stałych lotnisk w Europie. Założone zostało w 1912 roku dla potrzeb lotnictwa Austro-Węgier. Należy przy tej okazji przypomnieć o stacjonowaniu na tym terenie na przełomie XIX i XX wieku fortecznego oddziału balonowego 2 Pułku Artylerii Fortecznej twierdzy Kraków. W 1912 roku dowództwo austriackie utworzyło na tym terenie Flugpark 7 razem z całym zapleczem technicznym. W 1917 roku lotnisko na Rakowicach stało się jednym z punktów etapowych pierwszej w Europie regularnej pocztowej linii lotniczej łączącej Wiedeń z Kijowem i Odessą.

W dniach 30 i 31 października baza lotnicza przechodzi pod komendę polskich władz wojskowych, stając się tym samym pierwszym lotniskiem niepodległej Polski. Zaczęto na nim organizować pierwszą na ziemiach polskich jednostkę lotniczą nazwaną „1 Eskadra Bojowa”. W okresie wojny polsko-bolszewickiej działała tutaj „I Niższa Szkoła Pilotów”, której zadaniem było szkolenie pilotów dla szybko rozbudowającego się lotnictwa wojskowego.

Na Rakowicach działały również warsztaty lotnicze remontujące samoloty i ich silniki. Organizowano też w nich ograniczoną produkcję sprzętu lotniczego. W 1921 roku zostaje zorganizowany w oparciu o istniejące zaplecze techniczne 2 Pułk Lotniczy. W połowie lat 20-tych polskie władze wojskowe podjęły decyzję o rozbudowie lotniska. Efektem tego było powstanie drugiego co do wielkości lotniska w Polsce. W 1939 we wrześniu podzieliło los innych polskich baz lotniczych, było kilkakrotnie bombardowane przez niemieckie bombowce. W okresie II wojny światowej lotnisko krakowskie było wykorzystane przez niemiecką Luftwaffe. Stało się jedną z baz lotniczych biorących udział w przygotowaniach do ataku niemieckiego na Związek Radziecki w 1941 roku. W styczniu 1945 roku lotnisko zajęli Rosjanie. W połowie 1945 roku przekazali je polskim władzom wojskowym. W 1963 roku lotnisko Rakowice-Czyżyny zostaje zlikwidowane z powodu rozbudowy kombinatu metalurgicznego i towarzyszących mu osiedli mieszkaniowych.

Część obiektów dawnego lotniska jest obecnie używana przez Muzeum. Zajmuje ono ocalałe polskie obiekty lotniskowe, w skład których wchodzi duży hangar lotniczy i zaplecze garażowo-magazynowe, zbudowane na przełomie lat 20- i 30-tych oraz dwa małe budynki zbudowane przez Niemców w okresie ostatniej wojny.

Liczba eksponowanych obecnie statków powietrznych przekracza 200.

Wśród zbiorów muzeum są:

– samoloty

– śmigłowce

– szybowce

– motoszybowce

– silniki lotnicze

– rakietowe systemy przeciwlotnicze

Muzeum wydaje własne publikacje, organizuje imprezy o charakterze edukacyjnym. Jest też uczestnikiem i organizatorem konferencji poświęconych historii lotnictwa i muzealnictwu. Posiada również bibliotekę z ponad 30 tysiącami pozycji.

Muzeum rokrocznie, w czerwcu, organizuje Małopolski Piknik Lotniczy. W 2003 na potrzeby lotnicze muzeum i pikniku lotniczego ustanowiono ponownie czynne lądowisko na zachodnim fragmencie dawnej betonowej drogi startowej. Mogą z niej korzystać lekkie samoloty do 7500 kg i śmigłowce.

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie powiększyło się o ponad 3,5 hektara. Działkę, należącą dotąd do zasobów Agencji Mienia Wojskowego, zakupiło dla muzeum województwo małopolskie. W kolekcji Muzeum Lotnictwa Polskiego znajduje się wiele unikalnych maszyn. Część eksponowana jest w hangarach, część pod gołym niebem.

Wraz z nowym nabytkiem muzeum lotnictwa ma teraz ok. 33,5 ha powierzchni. Działka przy ul. Cieślewskiego leży w obrębie dawnego lotniska Rakowice-Czyżyny, na terenach którego działa Muzeum Lotnictwa Polskiego. Stanowi ona fragment najstarszej części byłego lotniska, ze względu na walory historyczne została wpisana do rejestru zabytków.

Nowy gmach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Budynek inteligentnie prowadzi widza przez kolejne etapy wystawy. Prawdziwe samoloty podwieszone na potężnych hakach do sufitu głównej hali zastygły w bezruchu, jakby czekały już na przyjście pierwszych zwiedzających. Fotele lotnicze Lufthansy również wyglądają na gotowe, by rozsiedli się w nich wygodnie goście sali kinowej oraz dotykowe ekrany z informacjami o eksponatach, a przed głównym wejściem samolot-eksponat.

Masywne ściany zbudowano ze stali i betonu, kształt muzeum przypomina papierowy samolot. Projektanci wiedzieli, że podczas pikników lotniczych budynek będzie obserwowany również z góry, dlatego zadbali, aby z powietrza wyglądał jak śmigło. Wykonana niemal w całości z barwionego na czarno betonu architektonicznego skorupa gmachu Muzeum Lotnictwa Polskiego przypomina olbrzymie origami.

Gospodarze muzeum w otoczeniu prawdziwych samolotów chcą opowiadać o ich uzbrojeniu i automatyce, o pionierach lotnictwa i najciekawszych starciach powietrznych obu wojen światowych.

Wewnątrz budynek inteligentnie prowadzi widza przez kolejne etapy wystawy. Buduje napięcie. Jest sala kinowa, są biblioteka oraz sale konferencyjne i edukacyjne przystosowane do prowadzenia zajęć muzealnych. Olbrzymie eksponaty zwrócono w kierunku sali audio-wideo. Wyglądają, jakby zaraz miały rozbić szklaną ścianę i wlecieć do środka.

Muzeum czynne:

– poniedzialek: 9.00 – 15.30 – wstęp wolny
(czynna tylko ekspozycja plenerowa)
– wtorek – piątek: 9:00 – 16:00
– sobota – niedziela: 10.00 – 16.00

Uwaga:
Kasa nie sprzedaje biletów na 30 minut
przed zamknięciem muzeum

Ceny biletów:

– bilet normalny: 7 zł
– bilet ulgowy: 5 zł

Muzeum Lotnictwa Polskiego
Al. Jana Pawła II 39 , 30-969 Kraków 28, skr.poczt. 79
tel./fax: (012) 642 87 00
(012) 642 87 01
(012) 642 40 70
(012) 642 40 71

e-mail: info@muzeumlotnictwa.pl
WWW: www.muzeumlotnictwa.pl

Godziny otwarcia:
* Poniedziałek: 9:00 – 15:30 – wstęp wolny (tylko ekspozycja plenerowa)
* Wtorek – Piątek: 9:00 – 16:00
* Soboty i Niedziele: 10:00 – 16:00

Ceny biletów:
* bilet normalny: 7 zł
* bilet ulgowy: 5 zł

* zwiedzanie z przewodnikiem (język polski): dodatkowo 20 zł
* zwiedzanie z przewodnikiem (język angielski/niemiecki): dodatkowo 50 zł

http://www.muzeumlotnictwa.pl/

Źródło opisu: http://www.muzeumlotnictwa.pl/
Źródło zdjęć: http://www.muzeumlotnictwa.pl/
Dodane: 2009-12-30 11:58:22 przez Gorroz

Lokalizacja

0.0 z 5.0
Ocena ogólna 0.0
  • Krisso
    26 czerwca 2013 at 20:10

    IX Małopolski Piknik Lotniczy – to największa tego typu impreza w południowej Polsce. Tegoroczna edycja jest już dziewiątą z kolei i podobnie jak w poprzednich latach zgromadzi czołówkę krajowych i zagranicznych mistrzów akrobacji lotniczej.
    Zapraszamy wszystkich fanów lotnictwa !!!
    IX Małopolski Piknik Lotniczy 29 i 30 czerwca !!!

    http://www.pikniklotniczy.krakow.pl/

    Pomocna recenzja
  • fly
    25 sierpnia 2012 at 19:40

    VIII Małopolski Piknik Lotniczy
    Na Lotnisko Rakowice-Czyżyny powraca Małopolski Piknik Lotniczy. Podczas tegorocznej, ósmej edycji imprezy historyczne lotnisko Krakowa znów będzie rozbrzmiewać hukiem silników lotniczych, napędzających samoloty mistrzów akrobacji. To propozycja atrakcyjnego spędzenia pierwszego wrześniowego weekendu skierowana do mieszkańców Krakowa, Małopolski i gości z całego regionu.
    Na Pikniku czekają na następujące atrakcje:
    pokazy indywidualnej akrobacji lotniczej,
    pokazy akrobacji zespołowej,
    statyczna prezentacja zabytkowych i współczesnych statków powietrznych,
    pokazy w wykonaniu grup rekonstrukcji historycznych,
    wesołe miasteczko,
    liczne stoiska wystawiennicze i handlowe.

    Piknik odbędzie się 1-2 września na Lotnisku Rakowice – Czyżyny

    Pomocna recenzja
  • latawiec
    9 listopada 2011 at 10:38

    Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie jest najlepszym betonowym budynkiem 2011 roku na świecie – uznali jurorzy Cemex Building Award, międzynarodowego konkursu na najciekawsze budynki z betonu architektonicznego.

    Pomocna recenzja
  • efly
    1 czerwca 2011 at 13:01

    W Muzeum Lotnictwa Polskiego można zwiedzać nową wystawę prezentującą dorobek wybitnych polskich inżynierów oraz ich wkład w rozwój światowego lotnictwa.

    Pomocna recenzja
  • lotka
    15 grudnia 2010 at 14:16

    Niezwykły samolot trafi z USA do muzeum lotnictwa
    Nazywa się F 105 Thunderchief. Jest trzecim samolotem tego typu eksponowanym w Europie.

    Pomocna recenzja
  • elot454
    21 września 2010 at 19:39

    Główny gmach Muzeum Lotnictwa Polskiego – to jedno z najnowocześniejszych muzeów techniki w Polsce

    Pomocna recenzja
  • nielot
    15 września 2010 at 16:16

    Otwarcie nowego gmachu Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie 18/19-09. A w nim sala kinowa oraz dotykowe ekrany z informacjami o eksponatach, biblioteka oraz sale konferencyjne i edukacyjne przystosowane do prowadzenia zajęć muzealnych.

    Pomocna recenzja
  • Martika
    1 stycznia 2010 at 12:03

    odbywają się często wystawy czasowe, widziałam też ..ostatnio było też F16 robi niezłe wrażenie 🙂

    Pomocna recenzja

Dodaj Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ocena ogólna