Ołtarz Wita Stwosza w Krakowie ? ołtarz Zaśnięcia NMP, właściwie Retabulum ołtarza głównego Kościoła Mariackiego w Krakowie…
– zwane również potocznie ?Ołtarzem Mariackim w Krakowie? , ?Krakowskim Ołtarzem Wita Stwosza? itp. to nastawa ołtarzowa wykonana w latach 1477-89 przez przybyłego z Norymbergi rzeźbiarza Wita Stwosza (ok. 1448 ? 1533) i jego krakowski warsztat.
Retabulum ma wymiary 11 x 13 m; wysokość największych figur wynosi ok. 2,7 m. Jest to największa w Europie gotycka nastawa ołtarzowa.
Figury, których w ołtarzu jest ponad 200, wyrzeźbione są z litych kloców lipowych. Cała konstrukcja wykonana jest w drewnie dębowym, natomiast tło w modrzewiu.
W predelli ukazane jest drzewo Jessego ? genealogiczne drzewo Chrystusa i Marii Panny. Szafę nastawy zdobią cztery skrzydła, dwa nieruchome oraz dwa ruchome. Bryłę pentaptyku dopełnia zwieńczenie.
Ołtarz Wita Stwosza, dzieło późnego średniowiecza, łączy w sobie elementy sacrum i profanum. Mistycyzm zmieszany jest z naturalistycznym realizmem. Złote szaty apostołów występują obok codziennych ubiorów noszonych w średniowiecznym Krakowie. Obok wzniosłych religijnych scen ukazane zostało życie w jego codzienności. Postać Madonny zachowuje ideał średniowiecznego piękna, ale apostołom Stwosz nadał rysy współczesnych mieszczan krakowskich. W realistycznym podejściu do postaci posunął się tak daleko, że widać dokładnie ich różne ułomności: defekty wyglądu, zdeformowane dłonie, napęczniałe żyły na nogach, ślady chorób skórnych.
Otwarty ołtarz na ruchomych skrzydłach ilustruje sześć Radości Maryi: od Zwiastowania po Zesłanie Ducha Świętego. Kiedy szafa jest zamknięta, płaskorzeźby przedstawiają 12 scen z życia Marii i Jezusa. Postacie przedstawione są w strojach z epoki (I w.), będąc obecnie znakomitym studium kostiumologii. Sprzęty domowe, naczynia codziennego użytku również są wierną kopią pierwowzorów.
Górna kwatera na prawym ruchomym skrzydle przedstawia ukrzyżowanie Jezusa.
Początki historii powstania retabulum krakowskiego wiąże się z rokiem 1442, kiedy zawaliło się sklepienie prezbiterium Kościoła Mariackiego. Nie wiadomo, czy i jaka nastawa zdobiła ołtarz główny kościoła przed katastrofą, ani też czy przez 35 lat, zanim powierzono Stwoszowi wykonanie obecnie istniejącej nastawy, ołtarz zdobiła jakaś dekoracja. W każdym razie o planach ufundowania po katastrofie nowej nastawy świadczą zapisy na ten cel w testamentach mieszczan krakowskich.
Nie jest jasne, kto i dlaczego zdecydował o powierzeniu prac nad nową nastawą Witowi Stwoszowi. Nie są znane żadne wcześniejsze jego prace o bezsprzecznie poświadczonym autorstwie, a tych, które są mu z pewnym prawdopodobieństwem przypisywane na postawie analizy stylu jest niewiele i są to rzeczy stosunkowo drobne, w żaden sposób nie dorównujące rangą dziełu, które mu powierzono w Krakowie. Z drugiej strony, mający około trzydziestu lat Stwosz był, jak na ówczesne pojęcia, człowiekiem w wieku dojrzałym, który musiał mieć już odpowiednie wykształcenie i doświadczenie pozwalające na samodzielne prowadzenie poważnych prac, i znajdował się w przełomowym momencie, decydującym o dalszej karierze.
Można przypuszczać, że trudno było przyciągnąć do Krakowa na wiele lat, jakich wymagało planowane dzieło, renomowanego mistrza, który prowadził już ustabilizowany warsztat w którymś ze znanych ówczesnych ośrodków artystycznych. Natomiast pochodzący ze Szwabii, a wykształcony w górne Nadrenii Stwosz nie zdążył zapewne zagnieździć się na dobre i zrobić kariery w cechu w Norymberdze i nie mógł tam liczyć na równie poważne i odpowiadające jego ambicjom zlecenia.
Niewątpliwie ważny głos przy decyzji o zamówieniu nowego retabulum dla głównego ołtarza najważniejszego kościoła parafialnego miasta miała Rada Miejska. Być może udział w tym miał Walter Kezinger, który w roku przybycia Stwosza do Krakowa został przewodniczącym Rady, a którego rodzina wywodziła się ze Szwabii oraz miała rozwinięte stosunki handlowe z Nadrenią, i który mógł orientować się w tamtejszych ówczesnych prądach artystycznych i możliwościach zaangażowania odpowiedniego, kompetentnego mistrza.
Wit Stwosz przybył do Krakowa w roku 1477. Przebywał tu dwadzieścia lat, w tym dwanaście pracował nad ołtarzem. Postęp prac musiał satysfakcjonować fundatorów, gdyż Rada Miejska w 1483 wyraziła zadowolenie z dokonań artysty i zwolniła go z płacenia podatków. Nastawa musiała znajdować się wówczas w zaawansowanym stanie, a wykonujący ją warsztat Stwosza pracować sprawnie, gdyż zaczął on wówczas podejmować się innych zadań dla miasta i dla innych zleceniodawców. W 1484 r. został też starszym cechu malarzy i rzeźbiarzy. Najpóźniej w 1485 r. przystąpiono przy rzeźbach do prac pozłotniczych, które należały do czynności wykończeniowych, poprzedzających położenie polichromii. Dzieło było gotowe na dzień Wniebowzięcia N. Marii Panny (15 sierpnia) 1489, patronackie święto kościoła Mariackiego.
Koszt wykonania dzieła wynosił 2808 florenów, pochodzących głównie z zapisów testamentowych i składek mieszczaństwa krakowskiego. Suma ta stanowiła równowartość rocznego budżetu miasta i odpowiadała wartości kilku kamienic.
W 1939 roku, w przededniu wojny, chcąc uchronić ołtarz przed zniszczeniem, rozebrano go i barkami spławiono Wisłą do Sandomierza. Przechowywano go w katedrze i seminarium duchownym. Okupujący Polskę Niemcy wywieźli ołtarz do Berlina dzięki informacji zdrajcy w październiku tego samego roku. Później został złożony w podziemiach zamku w Norymberdze. Przechowywany w wilgotnych piwnicach, zaatakowany przez owady, do Krakowa powrócił w 1946 roku. Konserwowany w latach 1946-50, oddany do kościoła Mariackiego w 1957 roku.
Kościół Mariacki, czyli obecnie Bazylika Najświętszej Marii Panny, to chyba największa atrakcja turystyczna na Krakowskim Rynku. Pomijając malowidła Jana Matejki z którym współpracował Stanisław Wyspiański i Józef Mehoffer, to najwspanialszym obiektem w Kościele jest bez wątpienia ołtarz Wita Stwosza wyrzeźbiony w XV wieku (poświęcenie w 1489).
Kościół Mariacki
Plac Mariacki 5,
31-042 Kraków
Telefon: +48(12)422 05 21
Fax. +48(12)421 07 85
http://www.mariacki.com
Źródło opisu: http://www.mariacki.com – pl.wikipedia.org
Źródło zdjęć: commons.wikimedia.org
Dodane: 2008-06-20 14:25:14 przez Anonim
aswdfghjkl
16 grudnia 2012 at 18:15😥 dlaczego on ta dokładnie to zrobił
Pomocna recenzjaguga1
24 lutego 2010 at 17:51piekne dzieło sztuki
Pomocna recenzjaszwedzik155
24 lutego 2010 at 17:37Wielkie dzielo wielkiego czlowieka!!!
Pomocna recenzjakaia5
15 lutego 2010 at 18:30Niesamowity ten ołtarz, taki wielki.
Pomocna recenzjateresasz
29 grudnia 2009 at 21:07on to mial talent:)
Pomocna recenzjaBajdeQ
20 listopada 2009 at 18:44Za każdym razem gdy widzę obraz to naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem.
Pomocna recenzjaogrodnikGordon
25 września 2009 at 19:06Ołtarz jest przepiękny. Ciekawe czy na prawdę za nim znajduje sie trzewiczek ja k to jest w legendzie:)?;)
Pomocna recenzjaAngusia
15 września 2009 at 18:47Sama się dziwie jak można było to tak dokładnie wykonać. A jednak jest to możliwe. Podziwiam szczerze. Niesamowity widok, wszystko wydaje się być żywe.
Pomocna recenzjaMiejsce naprawdę warte odwiedzenia.
kabel80
9 września 2009 at 09:57niesamowity widok, uwielbiam takie cuda
Pomocna recenzjaiwi
8 września 2009 at 15:52boskie… 🙂
Pomocna recenzjanon
26 lutego 2010 at 21:04To piękne dzieło sztuki. Cieszę się, że jest ono w Polsce!
Pomocna recenzjakaramba605
26 lutego 2010 at 22:51Moim zdaniem jest to najpiękniejsze dzieło tego rzeźbiarza……Polecam zobaczyć owy ołtarz na żywo…
Pomocna recenzjaljkljklio
11 listopada 2012 at 18:22glupie
Pomocna recenzjagaja
2 stycznia 2012 at 18:27Warto i nawet zakaz robienia zdjęć nie jest przeszkodą
Pomocna recenzjaw5646u7
26 marca 2011 at 16:33🙄 Kto był twórcą Ołtarza Mariackiego w Krakowie
Pomocna recenzjaMoże Kopernik ? może Maria Curie – Skłodowska ? jak myślisz ? 😆 😆 😆 🙁
magdalina
28 lutego 2011 at 15:44piękne dzieło
Pomocna recenzjaculture
9 listopada 2010 at 10:30🙄 Kto był twórcą Ołtarza Mariackiego w Krakowie
Pomocna recenzjaMoże Kopernik ? może Maria Curie – Skłodowska ? jak myślisz ? 😆 😆 😆 🙁
ptanko
9 listopada 2010 at 09:53🙄 Kto był twórcą Ołtarza Mariackiego w Krakowie
Pomocna recenzjatymothy
1 czerwca 2010 at 22:16Byłem i widziałem to piękne zabytkowe dzieło.Jestem nim nadal zachwycony patrząc na zdjęcia które zrobiłem. 🙂
Pomocna recenzjafilipyaycarz
1 czerwca 2010 at 21:16Piekne dzieło.
Pomocna recenzjaWg mnie najlepsze w kraju 🙂
asaa
19 maja 2010 at 22:26dla mnie to wszystko jedno. nie lubie sztuki, ni rzezbiarstwa
Pomocna recenzja8adams8
7 września 2009 at 12:39no piękny, troche sie autor na meczy:)
Pomocna recenzja