Zaloguj się

Ołtarz Wita Stwosza w Krakowie ? ołtarz Zaśnięcia NMP, właściwie Retabulum ołtarza głównego Kościoła Mariackiego w Krakowie…

– zwane również potocznie ?Ołtarzem Mariackim w Krakowie? , ?Krakowskim Ołtarzem Wita Stwosza? itp. to nastawa ołtarzowa wykonana w latach 1477-89 przez przybyłego z Norymbergi rzeźbiarza Wita Stwosza (ok. 1448 ? 1533) i jego krakowski warsztat.

Retabulum ma wymiary 11 x 13 m; wysokość największych figur wynosi ok. 2,7 m. Jest to największa w Europie gotycka nastawa ołtarzowa.

Figury, których w ołtarzu jest ponad 200, wyrzeźbione są z litych kloców lipowych. Cała konstrukcja wykonana jest w drewnie dębowym, natomiast tło w modrzewiu.

W predelli ukazane jest drzewo Jessego ? genealogiczne drzewo Chrystusa i Marii Panny. Szafę nastawy zdobią cztery skrzydła, dwa nieruchome oraz dwa ruchome. Bryłę pentaptyku dopełnia zwieńczenie.

Ołtarz Wita Stwosza, dzieło późnego średniowiecza, łączy w sobie elementy sacrum i profanum. Mistycyzm zmieszany jest z naturalistycznym realizmem. Złote szaty apostołów występują obok codziennych ubiorów noszonych w średniowiecznym Krakowie. Obok wzniosłych religijnych scen ukazane zostało życie w jego codzienności. Postać Madonny zachowuje ideał średniowiecznego piękna, ale apostołom Stwosz nadał rysy współczesnych mieszczan krakowskich. W realistycznym podejściu do postaci posunął się tak daleko, że widać dokładnie ich różne ułomności: defekty wyglądu, zdeformowane dłonie, napęczniałe żyły na nogach, ślady chorób skórnych.

Główną sceną ołtarza, znajdującą się w środkowej szafie, jest Zaśnięcie Marii Panny. Śpiąca Maryja Panna, otoczona jest przez apostołów. Ekspresja sceny jest wzmożona zagęszczeniem postaci; w rzeczywistości nigdy nie mogłyby one stać tak blisko siebie. Złocone szaty odbijają światło. Ustawienie postaci „pod wiatr” powoduje sfałdowanie szat.

Otwarty ołtarz na ruchomych skrzydłach ilustruje sześć Radości Maryi: od Zwiastowania po Zesłanie Ducha Świętego. Kiedy szafa jest zamknięta, płaskorzeźby przedstawiają 12 scen z życia Marii i Jezusa. Postacie przedstawione są w strojach z epoki (I w.), będąc obecnie znakomitym studium kostiumologii. Sprzęty domowe, naczynia codziennego użytku również są wierną kopią pierwowzorów.

Górna kwatera na prawym ruchomym skrzydle przedstawia ukrzyżowanie Jezusa.

Początki historii powstania retabulum krakowskiego wiąże się z rokiem 1442, kiedy zawaliło się sklepienie prezbiterium Kościoła Mariackiego. Nie wiadomo, czy i jaka nastawa zdobiła ołtarz główny kościoła przed katastrofą, ani też czy przez 35 lat, zanim powierzono Stwoszowi wykonanie obecnie istniejącej nastawy, ołtarz zdobiła jakaś dekoracja. W każdym razie o planach ufundowania po katastrofie nowej nastawy świadczą zapisy na ten cel w testamentach mieszczan krakowskich.

Nie jest jasne, kto i dlaczego zdecydował o powierzeniu prac nad nową nastawą Witowi Stwoszowi. Nie są znane żadne wcześniejsze jego prace o bezsprzecznie poświadczonym autorstwie, a tych, które są mu z pewnym prawdopodobieństwem przypisywane na postawie analizy stylu jest niewiele i są to rzeczy stosunkowo drobne, w żaden sposób nie dorównujące rangą dziełu, które mu powierzono w Krakowie. Z drugiej strony, mający około trzydziestu lat Stwosz był, jak na ówczesne pojęcia, człowiekiem w wieku dojrzałym, który musiał mieć już odpowiednie wykształcenie i doświadczenie pozwalające na samodzielne prowadzenie poważnych prac, i znajdował się w przełomowym momencie, decydującym o dalszej karierze.
Można przypuszczać, że trudno było przyciągnąć do Krakowa na wiele lat, jakich wymagało planowane dzieło, renomowanego mistrza, który prowadził już ustabilizowany warsztat w którymś ze znanych ówczesnych ośrodków artystycznych. Natomiast pochodzący ze Szwabii, a wykształcony w górne Nadrenii Stwosz nie zdążył zapewne zagnieździć się na dobre i zrobić kariery w cechu w Norymberdze i nie mógł tam liczyć na równie poważne i odpowiadające jego ambicjom zlecenia.

Niewątpliwie ważny głos przy decyzji o zamówieniu nowego retabulum dla głównego ołtarza najważniejszego kościoła parafialnego miasta miała Rada Miejska. Być może udział w tym miał Walter Kezinger, który w roku przybycia Stwosza do Krakowa został przewodniczącym Rady, a którego rodzina wywodziła się ze Szwabii oraz miała rozwinięte stosunki handlowe z Nadrenią, i który mógł orientować się w tamtejszych ówczesnych prądach artystycznych i możliwościach zaangażowania odpowiedniego, kompetentnego mistrza.

Wit Stwosz przybył do Krakowa w roku 1477. Przebywał tu dwadzieścia lat, w tym dwanaście pracował nad ołtarzem. Postęp prac musiał satysfakcjonować fundatorów, gdyż Rada Miejska w 1483 wyraziła zadowolenie z dokonań artysty i zwolniła go z płacenia podatków. Nastawa musiała znajdować się wówczas w zaawansowanym stanie, a wykonujący ją warsztat Stwosza pracować sprawnie, gdyż zaczął on wówczas podejmować się innych zadań dla miasta i dla innych zleceniodawców. W 1484 r. został też starszym cechu malarzy i rzeźbiarzy. Najpóźniej w 1485 r. przystąpiono przy rzeźbach do prac pozłotniczych, które należały do czynności wykończeniowych, poprzedzających położenie polichromii. Dzieło było gotowe na dzień Wniebowzięcia N. Marii Panny (15 sierpnia) 1489, patronackie święto kościoła Mariackiego.
Koszt wykonania dzieła wynosił 2808 florenów, pochodzących głównie z zapisów testamentowych i składek mieszczaństwa krakowskiego. Suma ta stanowiła równowartość rocznego budżetu miasta i odpowiadała wartości kilku kamienic.

W 1939 roku, w przededniu wojny, chcąc uchronić ołtarz przed zniszczeniem, rozebrano go i barkami spławiono Wisłą do Sandomierza. Przechowywano go w katedrze i seminarium duchownym. Okupujący Polskę Niemcy wywieźli ołtarz do Berlina dzięki informacji zdrajcy w październiku tego samego roku. Później został złożony w podziemiach zamku w Norymberdze. Przechowywany w wilgotnych piwnicach, zaatakowany przez owady, do Krakowa powrócił w 1946 roku. Konserwowany w latach 1946-50, oddany do kościoła Mariackiego w 1957 roku.

Kościół Mariacki, czyli obecnie Bazylika Najświętszej Marii Panny, to chyba największa atrakcja turystyczna na Krakowskim Rynku. Pomijając malowidła Jana Matejki z którym współpracował Stanisław Wyspiański i Józef Mehoffer, to najwspanialszym obiektem w Kościele jest bez wątpienia ołtarz Wita Stwosza wyrzeźbiony w XV wieku (poświęcenie w 1489).

Kościół Mariacki
Plac Mariacki 5,
31-042 Kraków

Telefon: +48(12)422 05 21
Fax. +48(12)421 07 85

http://www.mariacki.com

Źródło opisu: http://www.mariacki.com – pl.wikipedia.org
Źródło zdjęć: commons.wikimedia.org
Dodane: 2008-06-20 14:25:14 przez Anonim

Lokalizacja

Komentarze (22)

0.0 z 5.0
Ocena ogólna 0.0
  • iwi
    8 września 2009 at 15:52

    boskie… 🙂

    Pomocna recenzja
  • kabel80
    9 września 2009 at 09:57

    niesamowity widok, uwielbiam takie cuda

    Pomocna recenzja
  • Angusia
    15 września 2009 at 18:47

    Sama się dziwie jak można było to tak dokładnie wykonać. A jednak jest to możliwe. Podziwiam szczerze. Niesamowity widok, wszystko wydaje się być żywe.
    Miejsce naprawdę warte odwiedzenia.

    Pomocna recenzja
  • ogrodnikGordon
    25 września 2009 at 19:06

    Ołtarz jest przepiękny. Ciekawe czy na prawdę za nim znajduje sie trzewiczek ja k to jest w legendzie:)?;)

    Pomocna recenzja
  • BajdeQ
    20 listopada 2009 at 18:44

    Za każdym razem gdy widzę obraz to naprawdę jestem pod wielkim wrażeniem.

    Pomocna recenzja
  • teresasz
    29 grudnia 2009 at 21:07

    on to mial talent:)

    Pomocna recenzja
  • kaia5
    15 lutego 2010 at 18:30

    Niesamowity ten ołtarz, taki wielki.

    Pomocna recenzja
  • szwedzik155
    24 lutego 2010 at 17:37

    Wielkie dzielo wielkiego czlowieka!!!

    Pomocna recenzja
  • guga1
    24 lutego 2010 at 17:51

    piekne dzieło sztuki

    Pomocna recenzja
  • non
    26 lutego 2010 at 21:04

    To piękne dzieło sztuki. Cieszę się, że jest ono w Polsce!

    Pomocna recenzja
  • 8adams8
    7 września 2009 at 12:39

    no piękny, troche sie autor na meczy:)

    Pomocna recenzja
  • asaa
    19 maja 2010 at 22:26

    dla mnie to wszystko jedno. nie lubie sztuki, ni rzezbiarstwa

    Pomocna recenzja
  • filipyaycarz
    1 czerwca 2010 at 21:16

    Piekne dzieło.
    Wg mnie najlepsze w kraju 🙂

    Pomocna recenzja
  • tymothy
    1 czerwca 2010 at 22:16

    Byłem i widziałem to piękne zabytkowe dzieło.Jestem nim nadal zachwycony patrząc na zdjęcia które zrobiłem. 🙂

    Pomocna recenzja
  • ptanko
    9 listopada 2010 at 09:53

    🙄 Kto był twórcą Ołtarza Mariackiego w Krakowie

    Pomocna recenzja
  • culture
    9 listopada 2010 at 10:30

    🙄 Kto był twórcą Ołtarza Mariackiego w Krakowie
    Może Kopernik ? może Maria Curie – Skłodowska ? jak myślisz ? 😆 😆 😆 🙁

    Pomocna recenzja
  • magdalina
    28 lutego 2011 at 15:44

    piękne dzieło

    Pomocna recenzja
  • w5646u7
    26 marca 2011 at 16:33

    🙄 Kto był twórcą Ołtarza Mariackiego w Krakowie
    Może Kopernik ? może Maria Curie – Skłodowska ? jak myślisz ? 😆 😆 😆 🙁

    Pomocna recenzja
  • gaja
    2 stycznia 2012 at 18:27

    Warto i nawet zakaz robienia zdjęć nie jest przeszkodą

    Pomocna recenzja
  • ljkljklio
    11 listopada 2012 at 18:22

    glupie

    Pomocna recenzja
  • aswdfghjkl
    16 grudnia 2012 at 18:15

    😥 dlaczego on ta dokładnie to zrobił

    Pomocna recenzja
  • karamba605
    26 lutego 2010 at 22:51

    Moim zdaniem jest to najpiękniejsze dzieło tego rzeźbiarza……Polecam zobaczyć owy ołtarz na żywo…

    Pomocna recenzja

Dodaj Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ocena ogólna