Kościół św. Piotra i Pawła w Gdańsku
Rzymskokatolicka Parafia św. Piotra i Pawła w Gdańsku,
– Sanktuarium Matki Bożej Łaskawej w Gdańsku
Kościół św. Piotra i Pawła w Gdańsku przy ulicy Żabi Kruk jest historyczną farą Starego Przedmieścia. Należy do grupy największych kościołów gotyckich w Gdańsku. W latach 1622-1945 był głównym kościołem gdańskich ewangelików reformowanych. Odbywały się tutaj nabożeństwa po polsku, angielsku, francusku i niemiecku. Od 1945 służy rzymskim i ormiańskim katolikom.
Dane:
długość, łącznie z przyporami wieży: 62 m
szerokość: 26 m
wysokość wieży: 41 m
powierzchnia użytkowa: 1392 m?
Wyposażenie wnętrza
Ze względu na pożary, bombardowania, dostosowanie kościoła do celów gospodarczych a także fakt, że kościół przez ponad 300 lat był świątynią kalwińską, ogromna część wyposażenia nie ostała się do czasów współczesnych.
Jedyną oryginalną częścią wnętrza kościoła jest kaplica Uphagenów z 1774 roku z zachowanym epitafium w formie antycznej oraz rokokową drewnianą obudową. Zachowały się średniowieczne kamienne chrzcielnice, rokokowy kominek i nagrobek Piotra Uphagena z 1774 roku. Cenna jest też kolekcja żyrandoli z XVII wieku uratowanych przed zniszczeniem.
W prezbiterium trwa odtwarzanie barokowego ołtarza głównego w którym zamontowanych zostanie 60% autentycznych detali, w tym barokowy obraz Niepokalanego Poczęcia NPM. W nawie północnej stalla renesansowa z XVII wieku. Prowadzone są prace konserwatorskie przy ok. 60 płytach nagrobnych. Wewnątrz kościoła zgromadzono elementy barokowej snycerki. Zaplanowano odtworzenie empory muzycznej w nawie południowej, z wykorzystaniem części autentycznej stolarki. W zakończeniu nawy północnej zachowana gotycka chrzcielnica z XV wieku.
Obraz Matki Bożej Łaskawej
Obraz Matki Bożej Łaskawej znajdował się w kościele ormiańskim w Stanisławowie. Po II wojnie światowej został przewieziony do Gdańska.
Obraz ten, o wymiarach 56 x 70 cm, powstał na przełomie XVII i XVIII wieku jako replika obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej, ale na twarzy Maryi nie ma blizn. Pierwsza wzmianka o obrazie pochodzi ze Stanisławowa i odnosi się do roku 1742. Obraz został ukoronowany koronami papieskimi 30 maja 1937 r.
KONTAKT:
PARAFIA ŚW. PIOTRA I PAWŁA
ul. Żabi Kruk 3
80-822 Gdańsk
mail:
tel: (058) 301 99 77
http://www.piotripawel.diecezja.gda.pl
Źródło opisu: pl.wikipedia.org
Źródło zdjęć: commons.wikimedia.org
Dodane: 2010-10-04 14:00:07 przez Martika
HeloPoli
5 października 2010 at 17:32Na murach kościołów św. Brygidy oraz św. Piotra i Pawła konserwatorzy znaleźli malowane, barwne fryzy.
Kilka miesięcy wcześniej zdobniczy motyw został odkryty pod tynkiem na ścianie południowej prezbiterium kościoła św. Piotra i Pawła. Ten wzór jest lepiej zachowany, a przede wszystkim barwny i doskonale widoczny nie tylko z rusztowań. – To malowany fryz maswerkowy z pierwszej połowy XV wieku, około 50 lat straszy niż ten z kościoła św. Brygidy. Przekonanie o tym, że gotyk to taki surowy, ceglano-biały styl to czysty mit. Gotyk był tez kolorowy.
Na murach kościołów św. Brygidy oraz św. Piotra i Pawła konserwatorzy znaleźli malowane, barwne fryzy.
Kilka miesięcy wcześniej zdobniczy motyw został odkryty pod tynkiem na ścianie południowej prezbiterium kościoła św. Piotra i Pawła. Ten wzór jest lepiej zachowany, a przede wszystkim barwny i doskonale widoczny nie tylko z rusztowań. – To malowany fryz maswerkowy z pierwszej połowy XV wieku, około 50 lat straszy niż ten z kościoła św. Brygidy. Przekonanie o tym, że gotyk to taki surowy, ceglano-biały styl to czysty mit. Gotyk był tez kolorowy.
Pomocna recenzjaOOOO ciekawa sprawa.
danzin
4 października 2010 at 14:05Na murach kościołów św. Brygidy oraz św. Piotra i Pawła konserwatorzy znaleźli malowane, barwne fryzy.
Kilka miesięcy wcześniej zdobniczy motyw został odkryty pod tynkiem na ścianie południowej prezbiterium kościoła św. Piotra i Pawła. Ten wzór jest lepiej zachowany, a przede wszystkim barwny i doskonale widoczny nie tylko z rusztowań. – To malowany fryz maswerkowy z pierwszej połowy XV wieku, około 50 lat straszy niż ten z kościoła św. Brygidy. Przekonanie o tym, że gotyk to taki surowy, ceglano-biały styl to czysty mit. Gotyk był tez kolorowy.
Pomocna recenzja